linkedin
להרשמה לניוזלטר
11.06.2024
הרשימה השחורה של חברות התעופה: שימו לב לאחריותו של איש המקצוע בתחום הנסיעות/ מאמר מאת עו"ד דוד שפרכר שפורסם בעיתון המקוון הצרפתי Tourmag.com
אודות תחומי פעילות

להלן תרגום המאמר Liste noire compagnies aériennes : quid de la responsabilité?  שפורסם בעיתון המקוון הצרפתי Tourmag.com 

דוד שפרכר, עורך דין המומחה בתחום התעופה והתיירות חוזר במאמר זה על אחריות אנשי מקצוע בתחום התיירות. 

הרשימה השחורה של חברות התעופה שאינן מורשות לטוס לאירופה עודכנה ב-30 במאי 2024.

ביום ה-14 בדצמבר 2005,פורסם הנוהל (איחוד אירופי) 2111/05 של הפרלמנט ומועצת אירופה.

בדומה לכל תקנות האיחוד, הנוהל הנ"ל תקף בכל מדינה בחברה בקהילה.

תקנה זו של האיחוד נובעת מפעולה ביוזמת האיחוד האירופי, ומטרתה להזהיר את נוסעי חברות התעופה המפעילות את טיסותיהן.

מצורפת רשימה של מובילים האסורים להפעיל טיסות בתוך האיחוד האירופי ובכל שטח המדינות החברות בו.

חיוני להבין היטב את יסודות התקנה והשלכותיה.

תזכורת לעקרונות היסוד של התקנה

בעוד שהפרק הראשון מציג בדרך כלל את הוראות התקנה והפרק השני את הרשימה השחורה, הפרק השלישי עוסק בהיבטים של מידע לנוסעים, שמהווה מרכיב יסודי בתקנה.

הוקמה רשימה קהילתית של מפעילי טיסות הכפופים לאיסור הפעלה בשטח המדינות החברות, על בסיס קריטריונים משותפים המבוססים על תקני הבטיחות החלים.

יש לשים לב כי במקרה חירום, כל מדינה החברה בקהילה חופשית לנקוט צעדים חריגים נגד חברת תעופה לא רשומה. עם זאת, על המדינה להודיע ​​מייד למדינות האחרות ולהגיש בקשה לתיקון רשימת מפעילי הטיסות האסורים.

מידע על הנוסעים

הוראות הפרק חלות על הובלה אווירית של נוסעים כאשר ההובלה מתחילה בשדה תעופה הנמצא בתוך האיחוד האירופי, שוויץ, נורבגיה ואיסלנד – מה שמרמז שהנוסע ממריא בטיסה הראשונה שלו משדה תעופה אירופאי.

התקנון חל על כל מקטעי כרטיס כזה, ובפרט על המקטעים הבאים:

  • הטיסה יוצאת משדה תעופה שנמצא בשטחה של מדינה חברה (לדוגמה: טיסת ליון תוניס)
  • הטיסה מיועדת לשדה תעופה הנמצא בשטחה של מדינה חברה (לדוגמה: טיסת קהיר פריז המהווה חלק מכרטיס עם תחילת הטיול למשל ברומא)
  • הטיסה יוצאת ומיועדת למדינה שלישית (לדוגמה: טיסה מניו יורק למונטריאול במסגרת כרטיס מבריסל למונטריאול דרך ניו יורק).
  • הפרק חל על כל הטיסות, בין אם סדירות, לואו קוסט או צ'רטר.

המידע

  • בעת ביצוע ההזמנה, מוטלת החובה על המוביל, מארגן הנסיעות וסוכן הנסיעות ליידע את הנוסע על זהות המוביל/ים בפועל!
  • אם זהות הספק האווירי בפועל עדיין לא ידועה, עדיין יש למסור את שם הספק/ים שעשויים להפעיל את הטיסה הנוגעת בדבר ולאשר זאת ברגע שהזהות תיכנס לתוקף.
  • במקרה של החלפת מוביל, יש ליידע את הנוסע בהקדם האפשרי, תהא הסיבה אשר תהיה.
  • באחריות המוביל האווירי או מפעיל הטיולים ליידע את סוכן הנסיעות הרלוונטי על זהות המפעיל האווירי או על שינויו.

זכות להחזר או ניתוב מחדש

התקנה אינה משפיעה על הזכות להחזר או לשינוי מסלול הקבוע בתקנה 261/2004 (דוגמאות: עיכובים, רישום יתר, ביטול וכדומה), במקרים הבאים:

  • כאשר המוביל האווירי המפעיל שהודיע לנוסע נכלל ברשימת הקהילה והיה כפוף לאיסור הפעלה, אשר הוביל לביטול הטיסה הנוגעת בדבר או שהיה מוביל לביטול כאמור אילו הטיסה הייתה מבוטחת.
  • כאשר המוביל האווירי היעיל שעליו הודע לנוסע הוחלף במוביל שחל עליו איסור הפעלה, שהוביל לביטול הטיסה הנוגעת בדבר, או שהיה מוביל לביטול כאמור אילו הטיסה הייתה מבוטחת.

מהן זכויות הנוסע?

בשני המקרים הללו, הנוסע יהיה זכאי להחזר הכרטיס או שינוי מסלול לפי בחירתו אם יחליט שלא לקחת את הטיסה שלא בוטלה.

עקרונות הרשימה החדשה המעודכנת נכון לתאריך 30/05/2024

חברות

  • הרשימה כוללת 100 חברות תעופה מ-15 מדינות שונות.
  • היא כוללת 28 חברות תעופה עם ליקויי בטיחות, כולל 22 מרוסיה ו-6 ממדינות אחרות. שתי חברות שנמכרות באירופה נמצאות שם: Iraqi Airways ואייר זימבבואה.
  • לשתי חברות יש הגבלות על חלק מהמטוסים שלהן: איראן אייר ואייר קוריו.

מסקנות מעשיות

השלכות תקנה זו יכולות להיות משמעותיות מאוד ברמת איש המקצוע בתחום הנסיעות.

ואכן, מצד אחד האחריות הכספית של בעל המקצוע במקרה שהלקוח מעוניין לבטל את הטיסה שלו, ובפרט במקרה הספציפי של מכירת חבילות חופשה, ואז יכולה להיווצר אחריות פלילית במקרה של הטיסה. תְאוּנָה.

לכן, חובה שכל איש מקצוע לא רק יתייעץ, אלא גם ישמור את הרשימה וייוועץ בה באופן קבוע.

דוד שפרכר הוא עורך דין המתמחה בדיני תיירות ועומד בראש תחום תיירות ותעופה במשרדנו.

הוא גם עורך דין של CEDIV, פרופסור לדיני תעופה אזרחית ותיירות וגם יועץ לרגולציה אווירית לפרלמנטים ומוסדות מקצועיים.

 

מובהר, כי אין באמור לעיל התייחסות לנסיבות ועובדות ספציפיות ואין לראות בו משום חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי לעניין קונקרטי.