linkedin
להרשמה לניוזלטר
02.05.2024
ביטולי טיסות: חדשות לגבי החזרים/ מאמר מאת עו"ד דוד שפרכר שפורסם בעיתון המקוון הצרפתי Tourmag.com
אודות תחומי פעילות

להלן תרגום המאמר Annulations vols : du nouveau au niveau des remboursements שפורסם בעיתון המקוון הצרפתי Tourmag.com 

דוד שפרכר, עו"ד המתמחה בתחום התעופה, פרסם מאמר בו דן בשתי החלטות חשובות בעניין החזר כספי עבור כרטיסי טיסה, שהתקבלו האחת באירופה והשנייה בארצות הברית.

 

החלטה חשובה של בית הדין האירופי

נוסע שהזמין טיסת המשך עם TPA (חברת התעופה של פורטוגל) ל-1 ביולי 2020, מפורטלזה (ברזיל) לפרנקפורט-אם-מיין (גרמניה) דרך ליסבון (פורטוגל), בעלות של 1447.02 יורו, גילה כי טיסה זו בוטלה על ידי חברת התעופה.

החל מה-19 במאי 2020, הנגישה חברת התעופה הנ"ל, בעמוד הבית שלה נוהל המאפשר לנוסעיה להגיש בקשות החזר, בין השאר עבור טיסות שבוטלו על ידה.

לאחר מילוי טופס מקוון, רשאים לקוחת החברה לבחור בין החזר כספי מיידי המוענק להם בשוברי טיסה, לבין החזר אחר, למשל – בכסף מזומן, ובתנאי שיפנו תחילה אל שירות הלקוחות של החברה כדי שמחלקה זו תבצע בדיקה של העובדות.

קראו גם: החזר עבור כרטיסי טיסה באמצעות שובר טיסה: פסק דין חדש של בית המשפט האירופי

בתנאים לקבלת ההחזר, הזמינים באתר החברה בשפה האנגלית בלבד, ושעליהם נדרש הנוסע לענות לאחר מסירת המידע הנדרש (מספר כרטיס הטיס, שם משפחה, כתובת דואר אלקטרוני ומספר טלפון), מצוין כי אם יבחר הנוסע לקבל את ההחזר בצורת שובר טיסה, הרי שלא יוכל לקבל החזר מזומן עבור הכרטיס. 

הנוסע לבדו רשאי לבחור אם ברצונו לקבל החזר כספי במזומן או בשובר טיסה

עם זאת, על פי חברת TPA, הנוסע המדובר ביקש ב-4 ביוני 2020 לקבל החזר באמצעות שובר טיסה וקיבל בדוא"ל שובר טיסה בסך 1737.52 יורו כפיצוי עבור הכרטיס הנזכר לעיל, כלומר: שווי הכרטיס בתוספת סכום כסף.

ב-30 ביולי 2020, העביר הנוסע את זכויותיו מול חברת TPA הפורטוגלית ל-קובלט (COABALT) – חברת התעופה הקפריסאית, שדרשה באותו היום מחברת TAP להחזיר את מחיר הטיסה שבוטלה במזומן, וזאת תוך 14 ימים.

החברה סירבה להחזר כסף מזומן. כידוע, התקנה קובעת כי הנוסע לבדו רשאי לבחור אם ברצונו לקבל החזר כספי במזומן או באמצעות שובר טיסה.

לפיכך, בית המשפט קבע כי יש לפרש את התקנה כך: במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה עצמה, ייחשב הנוסע כמי שנתן את "הסכמתו החתומה" להחזר עבור הכרטיס באמצעות שובר טיסה, לאחר שמילא טופס מקוון באתר האינטרנט של חברת תעופה זו; הנוסע הסכים ובחר בשיטת החזר זו ולא בהחזר כספי במזומן, ומאחר שאותו הנוסע יכול היה לבחור באופן מושכל, ולהסכים לקבל את ההחזר בגין כרטיס הטיסה שלו באמצעות שובר טיסה ולא בצורת כסף מזומן. זאת, בהנחה שחברת התעופה האמורה אכן סיפקה לנוסע, כאמור, מידע הוגן, ברור ומלא לגבי דרכי ההחזר השונות העומדות בפניו.

על כן, חשוב להסב את תשומת לבם של הנוסעים לנקודה זו ולייעץ להם, שאם אין בכוונתם לטוס בקרוב עם אותה חברת התעופה, כדאי להם להגדיר מראש העדפתם להחזר כספי במזומן.

יחד עם זאת, עבור נוסעים המרבים לטוס, השובר מעניק יתרון מהותי מכיוון שלעתים קרובות ערכו הכספי יהיה גבוה בהרבה מן ההחזר הכספי שיקבלו וכמובן, יש בשובר בבחינת יתרון עבור חברת התעופה, ויתרון ברור אף יותר להבטחת ההמשכיות של מגזר התעופה בכללו.

 

ביטול טיסה: החלטה חדשה של הממשל האמריקאי

לאחרונה, פרסום ממשל ביידן-האריס כלל חדש של משרד התחבורה האמריקני (DOT) בנוגע להחזרים עבור כרטיסי טיסה כאשר הטיסה מתבטלת או בוצע בה שינוי מהותי.

במקרה של ביטול או שינוי מהותי: הנוסעים זכאים להחזר עבור כרטיס הטיסה שלהם אם אינם מסכימים לקבל שינוי יעדים או תשלום באמצעות שובר טיסה.

שינוי מהותי מוגדר כשינוי בלוח הזמנים של יותר מ-3 שעות עבור טיסות פנים ו-6 שעות עבור טיסות בינלאומיות. כמו-כן, שינוי שדות תעופה, עלייה במספר טיסות ההמשך והרעת תנאי הטיסה – נחשבים שינויים מהותיים.

במקרה של עיכוב משמעותי במסירת הכבודה, זכאים הנוסעים להחזר דמי הכבודה בגין עיכובים העולים  על 12 שעות בטיסות פנים ו-15 שעות בטיסות בינלאומיות.

לבסוף, אציין כי כאשר מדובר על החזרים, אלו כוללים שירותים נלווים כגון wi-fi, בחירת מושבים או עלויות בידור בטיסה.

למרות שהחלטה זו של הממשל האמריקאי התעכבה שנים רבות, יש לציין כי למרבה הצער, ארה"ב לא השכילה להטמיע את המערכת האירופית המצוינת של גופי אכיפה לאומיים NEB [National Enfoncement Bodies NEB ]. לפיכך,  כאשר מתעוררות מחלוקות, האפשרות היחידה העומדת בפני הנוסעים היא פנייה לערכאות,  הליך מצער ויקר עד מאוד.

 

מובהר, כי אין באמור לעיל התייחסות לנסיבות ועובדות ספציפיות ואין לראות בו משום חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי לעניין קונקרטי.